niedziela, 17 kwietnia 2016

[11] Osobliwe i cudowne przypadki Avy Lavender - Leslye Walton

Tytuł oryginalny: The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender
Autor: Leslye Walton
Tytuł polski: Osobliwe i cudowne przypadki Avy Lavender
Tłumaczenie: Regina Kołek
Liczba stron: 299
Wydawnictwo: SQN




 Spróbujcie wyobrazić sobie, że macie skrzydła. Ale przy tym chcecie być zupełnie normalni. Do tego okazuje się, że cała Wasza rodzina jest dziwna, od prababki. Już? To teraz wiecie, jak czuła się Ava, bohaterka książki Osobliwe i cudowne przypadki Avy Lavender.

O tej książce słyszałam bardzo dużo dobrego. Same pozytywne opinie, opisy pod zdjęciami na Instagramie przepełnione milionem serduszek... Trochę się bałam, że się rozczaruję. Na początku, rzeczywiście, nie było aż tak dobrze, ale później...

Zapraszam na mojego Instagrama :)
Ava Lavender urodziła się ze skrzydłami. Nikt nie wie dlaczego, po prostu - taka już jest. Dla niektórych jest aniołem, dla niektórych tylko mitem, opowieścią, a sama siebie postrzega jako zwykłą dziewczynę i pragnie być jak rówieśnicy. Przez piętnaście lat nie opuszczała domu, ponieważ jej matka i babcia - obie niezwykłe, obie po przejściach, i obie zakochane chociaż raz - bardzo się o nią martwią i nie chcą, aby Avę spotkało z powodu jej inności jakieś nieszczęście, nie chcą, aby ktoś złamał jej serce, zranił czy aby cokolwiek jej się przytrafiło.

A ja – ja urodziłam się ze skrzydłami, jako odmieniec, który nie miał prawa liczyć na coś tak majestatycznego jak miłość. To nasz los, nasze przeznaczenie, to ono decyduje o takich rzeczach, prawda?

Ava jest główną bohaterką i narratorką opowieści, ale tak naprawdę wkracza dopiero w połowie, kiedy już zapoznamy się z "życiorysem" jej babki oraz matki. To osobliwa postać - i to nie tylko dlatego, że ma skrzydła. Jest wrażliwa i delikatna, ale jednocześnie rozpaczliwie pragnie towarzystwa ludzi w jej wieku, chociaż się ich boi, i, kiedy chce, potrafi walczyć o swoje.

To, że miłość nie wygląda tak, jakbyś tego chciała, nie znaczy, że jej wokół ciebie nie ma

Książka na początku mnie rozczarowała - najpierw historia rodu Avy nudziła mnie, ale później okazało się, że historia rodzinna może być porywająca. A kiedy wkroczyła sama Ava, wszystko zaczęło się rozwijać. Ale, choćby akcja pędziła nie wiadomo jak szybko, wydawało się, że wszystko toczy się powoli, jak to w małych miasteczkach. A to wszystko dzięki językowi autorki.
Leslye Walton bawi się słowami, tworzy długie opisy z różnymi ozdobnikami. Bardzo mi się to spodobało, zwłaszcza, że - uwaga - te opisy mnie nie nudziły! Zwykle, kiedy czytam opis jakiegoś miejsca czy długaśne przemyślenia bohaterki, po chwili mam tego dość. Autorka powieści Osobliwe i cudowne przypadki Avy Lavender stworzyła przecudowny świat, tak nam bliski, a w nim bohaterów - innych, a jednak borykających się z podobnymi problemami.

Zdjęcie z mojego Instagrama :)
Właśnie, bohaterowie. To, w jaki sposób ich wykreowała, jest godny podziwu. Każda postać jest inna, każda ma swoją historię i każda wydaje się być uosobieniem jakiejś naszej słabości, lęku czy problemu - strachu przed odrzuceniem, utraconej miłości, obsesji... Ci bohaterowie pokazali mi, że należy dostrzegać piękno w każdym szczególe, że nie wolno się poddawać, a także, aby nie marnować życia na użalanie się nad sobą i bezczynne siedzenie. Dostałam od nich kopa do działania. Zupełnie jakby ktoś powiedział mi Hej, możesz wszystko.

Pomimo słabego i raczej rozczarowującego początku, koniec końców - książka naprawdę mi się spodobała. Według mnie nie należy zniechęcać się nudnawym początkiem. Powinien ją poznać każdy, bo każdy znajdzie tam coś dla siebie - młodsi pokochają uskrzydloną Avę, nieco starsze osoby dostrzegą zarówno magię, jak i przekaz zawarty w tej książce, a dorośli zapewne będą mogli spojrzeć na swoje życie z innej perspektywy.

Love makes us such fools

Moja ocena: 9/10

1 komentarz:

  1. Wielokrotnie przewijała mi się ta okładka przed oczami, Czy to na FB czy na Instagramie. Zastanawiałam się czy warto po nią sięgać? Po Twojej recenzji wiem, że warto. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

♥ Każdy komentarz motywuje mnie do dalszego blogowania
♥ Jeśli coś Ci się nie podoba - napisz, a ja postaram się to poprawić
♥ Pod komentarzem możesz zostawić link do bloga - chętnie zajrzę